يك فوق تخصص بيماريهاي خوني و سرطان در يزد با اشاره به اينكه در سالهای اخیر تعداد تشخیص خالهاي سرطاني افزایش داشته است، گفت: اين نوع سرطان در صورت گسترش به سایر نواحی بدن می تواند تهدیدکننده حیات باشد.

دكتر اعظم السادات هاشمی  گفت: سرطان پوست شایع ترین سرطان در دنیا و ششمين علت مرگ و میر ناشی از سرطان ها را شامل می شود که از بین انواع مختلف سرطان پوست، ملانوم مربوط به خالهای سرطانی می باشد.

وي ادامه داد: با وجودی که اين سرطان از سایر انواع سرطان پوست شیوع کمتری دارد ولی از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورت گسترش به سایر نواحی بدن می تواند تهدیدکننده حیات باشد.

وی با اشاره به اينكه در سالهای اخیر نیز تعداد تشخیص های ملانوم افزایش یافته است، در تعریف ملانوم گفت: ملانوم، سرطان سلولهای تولیدکننده رنگدانه پوست است و می تواند بصورت بروز تغییر در یک خال قدیمی یا بعنوان یک خال جدید تظاهر پیدا کند. تشخیص زود هنگام و درمان به موقع آن می تواند به درمان کامل بیماری منجر شود اما انواع پیشرفته آن تقریبا سرانجام خوبی ندارند و می توانند به غدد لنفاوی، ریه، کبد و مغز انتشار یابند.

دكتر هاشمی در خصوص اینکه چه افرادی در معرض ابتلا به ملانوم هستند، گفت: افرادی که سابقه ابتلا به ملانوم را در اعضای خانواده خود دارند و یا افرادی که خود قبلا مبتلا به ملانوم بوده اند و همچنین افرادی که پوست روشن، چشم های با رنگ روشن و کک و مک دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان خالهای پوستی هستند به طوری که خطر ابتلا در سفید پوستان 1 به 5 نفر و در ميان سیاه پوستان از هر 1000 نفر یک نفر می باشد.  

وی همچنین سابقه تماس مکرر با نور آفتاب به خصوص در دوران کودکی و نوجوانی، سابقه آفتاب سوختگی شدید بویژه اگر منجر به ایجاد تاول شود، ضعف سیستم ایمنی بدن به ویژه در بیماران پیوند اعضا یا مبتلایان به HIV و ایدز و استفاده از سولاریم و حمام آفتاب به خصوص اگر باعث آفتاب سوختگی شود را از عوامل خطر افزایش ملانوم و سرطان خالهای پوستی عنوان کرد.  

وی در ادامه گفت: ملانوم در هر سنی دیده می شود اما بیشترین سن درگیری، میانسالی است و معمولا این عارضه در نواحی بدن که بیشتر در معرض تماس با نور خورشید می باشد بروز می کند و شیوع آن در ميان مردان در نواحي سر، گردن و تنه و در بين زنان بیشتر در نواحي دست و پا می باشد.

اين فوق تخصص بيماريهاي خوني و سرطان همچنین در خصوص روشهای درمانی ملانوم گفت: شایع ترین روش درمانی، برداشتن خال با عمل جراحی است و معمولا در عمل جراحی نواحی سالم اطراف خال نیز تا حدی برداشته می شوند. همچنین اگر اندازه خال بیش از حد بزرگ باشد ممکن است به پیوند پوست نیاز باشد.

وی همچنین شیمی درمانی، پرتو درماني و درمان های ایمنی را از جمله درمان های دیگر ملانوم عنوان كرد.  
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا